حاشیههای دامنهدار سریال پایتخت؛ ستون پنجم در صداوسیما کیست؟!
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۵۱۵۹
فرارو- با بالا گرفتن واکنشها نسبت به شباهت برخی از صحنههای فصل ششم سریال طنز پایتخت با آثار مشهور سینمایی قبل از انقلاب، رئیس سازمان صداوسیما دستور "بررسی" این موضوع و "برخورد" با خطاکاران در این باره را صادر کرد.
به گزارش فرارو، عبدالعلی علی عسکری روز یکشنبه ۱۷ فروردین در نامهای به معاون خود، مرتضی میرباقری، نوشت که بررسی کند صحنههای قسمت پایانی فصل ششم "حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن" است؟
او همچنین از معاون سیما خواست: «انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فصل ششم سریال پایتخت در تعطیلات نوروز از شبکه اول سیما پخش شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. در شرایطی که صداوسیما هیچ برنامه جذاب و جالب توجهی در تعطیلات ویژه امسال (با توجه به شیوع کرونا) نداشت، سریال پایتخت برگ برنده تلویزیون بود. این سریال آنچنان مخاطب به خود جذب کرد که بنا به گفت وزیر ارتباطات در ساعت پخش آن مصرف اینترنت کاهش قابل توجهی پیدا میکرد.
با این حال فصل ششم پایتخت از سوی برخی ناظران تفاوتهایی با فصلهای پیشین آن به ویژه فصل پنجم آن داشت و انتقاداتی را از همان ابتدا برانگیخت. این انتقادات بیشتر از زوایای مذهبی و حتی سیاسی بود. قصه پایتخت شش به مذاق خیلیها خوش نیامد. گوشه کنایههای سیاسی در کنار شوخی با حج حرف و حدیثهایی ساخت.
مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در اینباره نوشت: «مجموعه تلویزیونی پایتخت، علاوه بر ایرادهای زیادی که به خاطر محتوای ضد فرهنگی دارد، حالا به جان دین و خانه خدا و حج هم افتاده و به بهانه طنزپردازی، عالیترین جلوههای مناسک دینی را هم به تمسخر گرفته است.»
از این زاویه انتقادات مشابه دیگری به پایتخت صورت گرفت. از طرف دیگر عوامل سرایل از وضعیت سانسور بخشهای مختلف آن گلایه داشتند. محسن تنابنده نویسنده و بازیگر پایتخت و احمد مهرانفر بازیگر نقش ارسطو چند باری به این موضوع انتقاد کردند.
با نزدیک شدن به قسمتهای پایانی پایتخت حاشیههای آن نیز افزایش یافت. رسانههای اصولگرا معتقد بودند که بار معناگرایانه پایتخت از بین رفته و این سریال دیگر مانند فصلهای قبلی آن نیست و دچار لودگی شده است. عدهای هم میگفتند شخصیتهای پایتخت سادگی و صفای پیشین را ندارند و حالا افرادی دروغگو، حسود، کلک باز و ... اند، حتی برای مخاطبان خود بدآموزی دارند.
این منتقدان تغییرات در پایتخت را به فقدان خشایار الوند نویسنده آن که چند ماه پیش درگذشت ربط دادهاند. آنها میگویند محسن تنابنده ریش و قیچی را در دست گرفته و به عنوان مغز متفکر سریال آن را زیر و رو کرده است.
از سوی دیگر کسانی هم از روند سریال دفاع کردند و هم قصه و هم بازیها را عالی توصیف نمودند. این عده معتقدند که پایتخت شش برخلاف پایتخت پنج از ایدئولوژی فاصله گرفته است.
شاید از همین جهت بود که بیشتر اعتراضها نیز از سوی اصولگرایان است. تا قسمت پایانی پایتخت انتقادات وجود داشت، اما جنجال به پا نشده بود، در قسمت پایانی داستان به سمت و سویی رفت که حاشیهها را به اوج رساند. بیشتر بخوانید: طرح جنجالی نشریه صداوسیما؛ علی عسگری شوالیه است؟! انتقادات تند مسیح مهاجری از سریال پایتخت صحنه جنجالی قسمت پایانی پایتخت ارتباط صداوسیما با من و تو؟! منتقدان شباهت برخی صحنههای این سریال با آثار سینمای پیش از انقلاب همچون «همسفر» و «ممل آمریکایی» را در شبکههای اجتماعی برشمردهاند. یکی از این صحنهها تداعیکننده صحنهای است که گوگوش بر ترک موتور بهروز وثوقی در فیلم «همسفر» نشسته و در راه بازگشت به تهران هستند.
در این صحنه "رحمت" و همسرش که با تازگی با او ازدواج کرده، روی موتور نشستهاند. این تشابه از سوی منتقدان اصولگرا نابخشودنی است و اعتراضهایی زیادی به صداوسیماصورت گرفت، میگویند ناظر کجا بوده است؟
همین اعتراضها موجب واکنش رییس سازمان صداو سیما شد. رییس سازمان در قالب تئوری توطئه از احتمال "عملیات مرموز" سخن گفته است. احتمالی که امروز با استقبال روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران روبه رو شد. این روزنامه درگزارشی نوشت: «آیا باید پذیرفت همه این بخشها در نادیده گرفتن مشکلات متعدد پایتخت اشتباه کردهاند؟! آیا ممکن است نتیجه بررسی همهجانبه صداوسیما در گزارشی که به رئیس خواهند داد، این باشد که همه چیز سهوی بوده است؟!»
این روزنامه در ادامه نشانهای برای توطئه یافت و افزود: "شبکه «من و تو» ظهر جمعه گذشته فیلم سینمایی «همسفر» را پخش میکند، همان شب هم در شبکه اول سیما، قسمت آخر سریال پایتخت با ارجاع به این فیلم سینمایی و البته فیلم دیگری به نام «ممل امریکایی» به کار خود پایان میدهد، آیا این تقارن زمانی سهوی بوده است؟!"
جوان این سوال را مطرح کرد"چطور یک شبکه لندنی ضدانقلاب تا این حد میتواند با محتوای یک سریال تلویزیونی در صداوسیما هماهنگ عمل کند؟ آیا نباید کمی شک کرد که همه چیز میتواند غیر از آن چیزی باشد که رئیس صداوسیما فکر میکند؛ اتفاقی یا سهوی بوده است؟! "
قرار بود پشت صحنه سریال پایتخت از تلویزوین پخش شود که نشد. از طرف دیگر این سریال به دلیل شیوع کرونا ناتمام ماند و قرار است پس از پایان کرونا چند قسمت دیگر برای پایانبندی مناسب آن ضبط شود، حالا مشخص نیست با این حواشی پایتخت تمام شود و قسمتهای پایانی آن تولید گردد. ارزیابی خبرگزاری ایرنا از واکنشها در شبکههای اجتماعی به سریال پایتخت انتقاد از مدیریت صداوسیما؛ ستون پنجم غضنفر است نه مارادونا! واکنش علی عسکری و نامه تنند او نیز حالا بحث برانگیز شده و باز همین اصولگرایان رییس سازمان را مورد انتقاد قرار دادهاند. منتقدان اصولگرا میگویند مشکل فقط قسمت پایانی پایتخت نیست بلکه صداوسیما با مسائل ساختاری روبه رو است.
منتقدان ماجرای پایتخت را در کنار دیگر مشکلات صداوسیما قرار داده و آنها را به رییس این سازمان گوشزد کردهاند. روزنامه صبح نو نزدیک به محمد باقر قالیباف در این باره نوشت: «سوال آنجاست که اشتباهی در این سطح آنهم در یک پروژه پربیننده تلویزیونی به هر دلیلی اتفاق افتاده باشد، نباید سایه بر اشتباهات بزرگتر ساختاری بیاندازد که در نهایت، این خروجی را تحویل آنتن داده است.» علی عسکری مدت هاست که از سوی اصولگرایان زیر نقد قرار دارد. برخی جریانها از مدیریت "مافیایی" در صداوسیما سخن میگویند و برخی دیگر معتقدند مدیران این سازمان "پیر و خسته" شده اند.
محمود رضوی فعال فرهنگی اصولگرا و تهیه کننده سینما در این باره در توئیتی نوشت: «تیم سازنده پایتخت۶، همان تیم پایتخت۵ و ماقبل آن است، مشکل آنها نیستند، مدیران بالای سر آنها تغییر کرده اند، ستون پنجم فرهنگی دشمن در سازمان مارادونا نیست، خود غضنفر است، کسی که به اشتباه از او خواسته شده اشکال راپیدا کند، اگر اشکالات و افتضاحات قبلی سیما پیدا و اصلاح شد، این نیز میشود.»
اودر توئیت دیگری افزود: "باور کنید پیرمدیران خسته مشکل اصلی سیما هستند، اگر نه همین تیم با اوج در پایتخت۵ ادای احترام به مدافعان حرم و امنیت حاصل از جانفشانی آنها کرد و امروز خروجی آنها مورد سوال خیلی از دوستداران پایتخت است. آب از سر چشمه سیما گل آلود است، وادادگی فرهنگی آنها برای همه مسجل است."
منبع: فرارو
کلیدواژه: فرهنگ سریال پایتخت علی عسکری پایانی پایتخت سریال پایتخت قسمت پایانی ستون پنجم صحنه ها فصل ششم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۵۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد.
عوامل و دستاندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است. در سطح گستردهای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشتماه روی آنتن میرود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» در 16 و 17 اردیبهشتماه پخش سریال به سهشنبه 18 فروردینماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دستاندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بیتفاوتی به مخاطب را داشتهاند.
به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمیدانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نونخ» پخش کنند و این سریال در روز سهشنبه 18 اردیبهشتماه پخش خود را آغاز میکند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشتماه!
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیوناگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند.
یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
گفتنی است، سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما برگرفته از خنثی سازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند داستان سریال از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمیگیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.
انتهای پیام/